Bedřich Smetana
Prodana nevjesta
Koprodukcija sa Sjevernočeškim kazalištem Usti nad Labom (Češka) Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem
Komična opera u tri čina / Libreto: Karel Sabina
Premijera: HNK Split, 14. studenog 2009. u 20 sati
Praizvedba: Privremeno kazalište, Prag, 30. svibnja 1866.
Predstava se izvodi na hrvatskom jeziku
Trajanje: 130 minuta s dvije stanke
Prodana nevjesta komična je opera koja slavi iskrenu ljubav, pokazujući kako moć koja proizlazi iz bogatstva nije dostatna prepreka iskrenim osjećajima. Punokrvni blještavi slavenski melos protkan nježnim arijama zaljubljenih; humor, iskričavi plesni ritmovi, živopisni likovi i vedri zborski brojevi, odlike su koje Prodanu nevjestu svrstavaju među najomiljenije opere izvođene u svim opernim kućama svijeta, uključujući i najveće poput Metropolitana u New Yorku ili Kraljevske opere Covent Garden u Londonu. Prodana nevjesta izazov je svakom opernom ansamblu. Zahtjevna partitura traži najvišu interpretacijsku razinu kako bi se uspješno oživjela raskoš orkestralnih boja, bogatstvo glasova i energija plesova.
TRADICIJA I MI
Zapis redateljice
Redateljski osvrt, naročito razmišljanje o komičnoj operi bilo bi podesno započeti nekom anegdotom. Nažalost, upravo u ovom slučaju, već godinama humor se nekako povlači. U Češkoj o Prodanoj nevjesti obično govorimo oprezno, šaptom, pa se pažljivo osvrćemo da ne bismo to obiteljsko srebro povrijedili, da ne bismo uvrijedili nekog od strasnih zagovornika njegove nedodirljivosti. Stoga je ovo za mene jedinstvena mogućnost ne samo da hrvatskog gledatelja upoznam s TRADICIONALNOM češkom operom, već i da, zaboravivši sve usvojene klišeje, stvorim živo i punokrvno kazalište.
Za mladu je generaciju (u koju još uvijek i sebe smjelo ubrajam) težina TRADICIJE dosadna da svisneš od zijevanja. Postupno nestaje ono što je operu iznijelo na češke i svjetske operne pozornice - humor, stvaralački pristup, narodna osebujnost i pogled s visine. Na kraju ostaje samo genijalno optimistična Smetanina glazba i pjevački dometi protagonista. Stoga smo počeli ispočetka. S češkim oduševljenjem i hrvatskim temperamentom.
Smetana piše da je Prodanu nevjestu komponirao ne zbog častoljublja već zbog prkosa; da ne želi u djelu citirati TRADICIONALNU narodnu glazbu već namjerava sačuvati narodni karakter; da riskira nepovoljnu kritiku s jedne strane kako bi na drugoj strani postigao oduševljenje za novi pogled. Iz njegovog stava izbija novo viđenje i nezadovoljstvo prosjekom. Čezne za stvaranjem neotrcane češke glazbene komedije. Stoga, to isto pokušava i ova nova inscenacija. Želi zaboraviti koliko se nevjesti prodavalo u zadnjih sto pedeset godina širom svijeta. Želi uvažavati ovodobne, pa ipak uvijek iste ljudske naravi, stvoriti kreativan pristup, pronaći zajednički govor. S uvažavanjem TRADICIJE, no sučelice njoj, kao ravnopravan partner.
Karla Štaubertová
Dirigent Ivo Lipanović, Hari Zlodre (27. 2. i 1.3.)
Redateljica Karla Štaubertová (prema koncepciji Ladislava Štrosa)
Koreografkinja Mirka Eliášová
Scenograf Ladislav Štros
Kostimografi Josef Jelínek, Naida Kromić
Oblikovanje svjetla Karla Štaubertová
Koreograf Vladimír Nečas
Asistentica koreografa Snježana Radica
Zborovođa Domeniko Briški
Izvođači:
Krušina, seljak Mate Akrap
Ljudmila, njegova supruga Terezija Kusanović
Marica, njihova kćer Valentina Fijačko
Miha, zemljoposjednik Božo Župić
Kata, njegova supruga Žana Marendić Bučević
Vašek, njihov sin Špiro Boban (27. 2. i 1.3.), Sveto Matošić Komnenović
Janko, Mihin sin iz prethodnog braka Miljenko Đuran
Kecal, posrednik za brakove Luciano Batinić
Prvi komedijaš Vinko Maroević
Domorodac, komedijaš Jadran Barišković
Esmeralda, plesačica Irena Parlov
ZBOR, ORKESTAR I BALET HNK SPLIT te KUDŽ FILIP DEVIĆ
Scena i kostimi preuzeti su iz Sjevernočeškog kazališta opere i baleta Usti nad Labom i prilagođeni za izvođenje u HNK Split.