Naslovnica / Drama / Arhiva / Djevojčice ne bi trebale igrati nogomet

Marta Buchaca

Djevojčice ne bi trebale igrati nogomet

Djevojčice ne bi trebale igrati nogomet

Djevojčice ne bi trebale igrati nogomet, unutar trilerske dramaturgije iščekivanja istine koja povezuje tri naizgled potpuno nepoznate i nespojive osobe, ovaj tekst nam postavlja pitanja o tome koliko zaista poznajemo jedni druge, koliko poznajemo naše najbliže, koliko poznajemo sebe. Što to može povezati šezdesetogodišnjeg muškarca, dvanaestogodišnju djevojčicu i dvadesetpetogodišnju djevojku, a da njihovi najbliži nemaju pojma zašto su povezani. Ako ne znamo odgovor, zašto onda odmah pomišljamo na najgore? Što se dogodilo s pojmovima ljubaznost, solidarnost, pomoć, toplina? Koliko smo odsutni i osamljeni s najbližima... i što ponekad neočekivani susret s nepoznatom osobom može unijeti u naš život? Dramu Djevojčice ne bi trebale igrati nogomet napisala je jedna od najistaknutiji katalonskih dramskih spisateljica mlađe generacije, Marta Buchaca.

Marta Buchaca (Barcelona, 1979) na katalonskoj, a to znači i španjolskoj sceni kao dramatičarka pojavljuje se 2005. tekstom Miris pod kožom (L’Olor sota la pell). Tekst je odmah nakon objavljivanja nagrađen, a 2007. doživio je i praizvedbu na najprirodnijem mogućem

Marta Buchaca (photo by David Ruano)

mjestu za takvu vrstu dramskog pisma - u Sali Beckett u Barceloni.

Riječ je o sceni koja još od 1989. traga za novim dramskim izričajima i autorima i otvorena je kazališnom eksperimentu u vrlo širokom smislu, postavši odavno ne samo mjestom izvođenja novih tekstova, nego i autorskih i redateljskih okupljanja na brojnim međunarodnim radionicama.

Buchaca je i 2006. nagrađena za tekst Hitan slučaj (Emergència) te i on odmah doživljava premijeru u Teatro Romea u Murciji, a početkom, 2007. Buchaca promovira i svoj treći komad U konzervi (En conserva), kojega tada sama i režira, a koji se ove godine daje i u Argentini.

Ni naredni Buchacin komad Glina (Plastilina, 2007) ne mimoilaze ni nagrade ni nominacije, a kao i prethodni radovi objavljen je i na španjolskom i na katalonskom. Glinu je Buchaca sama režirala za scenu Trono u Tarragoni, a Marta Angelat za scenu Beckett u travnju 2009.

Tekst Djevojčice ne bi smjele igrati nogomet (Les nenes no haurien de jugar a futbol) nastaje 2009. i prvu izvedbu doživljava u sklopu poznatog barcelonskog GREC festivala u srpnju 2009. U Buchacinoj režiji igraju ga Borja Espinosa (Toni), Sara Espígol (Sara) i Susanna Garachana (Majka), a s istim glumcima Marta ga postavlja i 2010. u Versus teatru u Barceloni.

Istodobno Buchaca 2010. za Nacionalno katalonsko kazalište piše i režira Ne zovi me ljubavi (A mi no em diguis amor), a 2012. i komad Litus nominiran za nagradu Butaca. I Litus je Buchaca već režirala za barcelonsko kazalište Lluire pobravši još jednom pohvalne kritike koje redom priznaju iznenađujuću efektnost, britkost i prodornost kako njenog autorskog, tako i redateljskog nerva.

Zajedno s još pet mladih katalonskih pisaca - Jordi Casanovas, Cristina Clemente, Carles Mallo, Josep Maria Miro i Pere Riera - Marta Buchaca dio je T 6 projekta Nacionalnalnog katalonskog teatra (TNC) koji je u sezonama 2009-2011 posebnu pažnju posvetio upravo toj šestorici najzanimljivijih mladih dramatičara. Osim što postavlja vlastite predstave Buchaca asistira i brojnim kazališnim redateljima, a njezin je rad značajno vezan i uz televiziju i radio gdje je ostvarila brojne scenarije u serijama rađenim za TV3 i BTV.

Buchacina svestranost vidljiva je i iz njezina obrazovanja. Diplomirala je društvene znanosti na Autonomnom sveučilištu u Barceloni, a potom kao stipendistica studirala na Centre d'Études Theatrales de Louvain-la-Neuve u Belgiji pohađajući, među ostalima, seminare kod Georgesa Banua i Jean-Louisa Bessona. Od 1999. stječe dramaturška znanja pohađajući seminare Međunarodne radionice scene Beckett u Barceloni među imenima kao što su J. Sanchis Sinisterra, Sergi Belbel, Carles Batlle, Sergi Pompermayer, David Plana, Martin Crimp, Juan Mayorga, Roland Shimmelpfennig i Rafael Spregelburd. 2002, kod Davida Truebe pohađa seminar za scenariste na Međunarodnom sveučilištu Menéndez Pelayo (UIMP) u Santanderu. Trenutno Buccha dovršava studij režije i dramaturgije pri Institutu za dramsku umjetnost u Barceloni.

Prijevod Nenni Demestre

Redateljica Nenni Delmestre

Audiovizualno oblikovanje Lina Vengoechea

Oblikovanje svjetla Miro Mamić

Izvođači:

Majka Snježana Sinovčić Šiškov

Toni Goran Marković

Sara Lara Živolić